Vi förbättrar väghållning med ett cartridge-kit

Progressive Suspensions Monotube Cartridge-Kit
Progressive Suspensions Monotube Cartridge-Kit

(Från BigTwin 8-2011) Det är egentligen inte speciellt svårt att installera Progressive Suspensions Monotube Cartridge-Kit på din hoj och därmed förbättra väghållningen rejält. Det som är krångligast är att lossa skruvarna som håller ­hydraulerna på plats, men med rätt verktyg går det lätt.

Med Öhlinare bak på vår Night Train (se Big­Twin 5, 2006), så tyckte vi det var dags att göra något åt hojens svampiga framgaffel också. Den teknik som används i originalgaffeln är tämligen ålderstigen. Den funkar, men kan onekligen förbättras en hel del. Vårt val föll på en ny produkt från Progressive Suspension, företagets Monotube Cartridge-Kit, som på ett enkelt sätt förvandlar din gamla gaffelkonstruktion till en modernare av cartridge-typ. Produkten kom nyligen i en variant som passar i Softail-gafflar.

Så här gjorde vi:

Lossa de två muttrarna som håller överfallet på undersidan av höger gaffelben (2 stycken 1/2-tumshylsa).
Lossa de två muttrarna som håller överfallet på undersidan av höger gaffelben (2 stycken 1/2-tumshylsa).

1. Lossa gärna följande skruvar en aning, så de inte sitter stenhårt, medan hojen fortfarande står stadigt på backen, om det inte är så att du har en stadig lyft på vilken du spänner fast hojen ordentligt:

  • Skruvarna som håller bromsoket (2 stycken, 10-millimeters 12-hörns fast nyckel).
  • Hjulmuttern (3/4-tumshylsa).
  • De två muttrarna som håller överfallet på undersidan av höger gaffelben (2 stycken 1/2-tumshylsa).
  • Toppskruvarna till gaffelbenspluggarna (2 stycken, H-D har en specialhylsa som inte skadar kromet, annars går det till nöds med en 34-millimetershylsa)
  • Klämskruvarna på baksidan av undre gaffelkronan (2 stycken, 5/8-tumshylsa)

2. Hissa upp och spänn fast hojen, så att den står stadigt och har framhjulet i kontakt med ett stöd men inte belastat. Tänk på att hojens viktcentrum förskjuts bakåt när du skruvar av framhjul och gaffelben.

3. Skruva loss bromsoket, dra av det från skivan och lägg det på primären med en handduk eller trasa under. Se till att det ligger stadigt så att det inte trillar ner och skadas eller skadar bromsslangen.

4. Kolla in hur hjuldistanserna sitter. Skruva loss framhjulet genom att plocka bort hjulmuttern helt och lossa skruvarna som håller överfallet på höger sida ordentligt och dra ut hjulaxeln. Tänk på att fånga upp hjuldistanserna när de trillar av axeln. Rulla ut hjulet och skruva bort överfallet helt.

5. Lossa kupolmuttrarna och insexskruvarna (4 stycken, 1/2-tumshylsa och 1/4-tums sexkantsbit) som håller framskärmen och skruva bort den. Lägg den på en handduk någonstans där du inte riskerar att snubbla över den och skada den.

6. Skruva bort toppskruvarna till gaffelbenspluggarna. Se till att du inte tappar bort de två brickorna för de behöver du senare. Däremot så behöver du varken toppskruvarna eller packningarna igen, dessa följer med Progressives cartridge-kit.

7. Torka av gaffelbenen ordentligt så är det mindre risk att du repar dem när du tar loss dem.

8. Håll i gaffelbenet och lossa klämskruven på baksidan av det ena gaffelbenet rejält och lirka ner benet så att det bara sticker upp någon centimeter ovanför undre kronan. Dra åt klämskruven igen. Vi tvingades att tillfälligt skruva i en av toppskruvarna en bit, lägga en träkloss ovanpå och knacka ut det ena gaffelbenet, på grund av rost i övre kronan.

Lossa gaffelbenspluggen (21-millimeters fast nyckel) en aning.
Lossa gaffelbenspluggen (21-millimeters fast nyckel) en aning.

9. Lossa nu gaffelbenspluggen (21-millimeters fast nyckel) en aning. Lossa sedan klämskruven på baksidan av gaffelbenet rejält och lirka ut benet. Var försiktig med hur du vänder det för i och med att du tagit bort toppskruven till gaffelbenspluggen så är det öppet rakt in i gaffeln så att gaffeloljan kan rinna ut.

10. Plocka fram ett spilloljekärl, vänd gaffelbenet upp och ner och töm ut gaffeloljan. Det kan gärna stå upp och ner i kärlet medan du repeterar punkt 8 och 9 med det andra gaffelbenet.

11. Torka av det första gaffelbenet och ta det med dig till en arbetsbänk. Nu ska vi skruva loss skruven som håller hydraulen (6-millimeters sexkantsbit). Det här är nog den knepigaste biten i hela processen om du inte har rätt verktyg – en mutterdragare eller en slagskruvdragare. Det är bara friktionen som håller emot så försöker du dra med ett verktyg som inte knackar runt skruven så är det risk att hydraulen bara följer med skruven runt. Det är också därför vi inte har plockat isär gaffelbenet mer. Fjädertrycket hjälper till att minska risken för att hydraulen ska snurra med.

12. När skruven väl är loss kan du se om du kan tömma ut mer gaffelolja genom hålet där den satt. Sedan skruvar du loss gaffelbenspluggen. Var försiktig för den är satt under tryck av gaffelbensfjädern, så den kommer helt plötsligt att tryckas ut och du riskerar att få lite delar på golvet. I vårt fall var hojen sänkt i fram så vi fick förutom pluggen två brickor och en distans i näven. Mer normalt är bara pluggen och en bricka.

13. Tryck ihop gaffelbenet så mycket det går och lyft ur fjädern.

14. Med gaffelbenet fortfarande hoptryckt – vänd det upp och ner och töm ur hydraulen och fjädern, eller eventuellt fjädrarna om hojen har varit sänkt. Genom att hålla gaffeln hoptryckt håller du den lilla skål som hydraulen normalt står i på plats.

Kläm på så många förspänningsdistanser som rekommenderas för just din konfiguration på Progressive-innerbenet.
Kläm på så många förspänningsdistanser som rekommenderas för just din konfiguration på Progressive-innerbenet.

15. Dags att börja montera ditt cartridge-kit! Kläm på så många förspänningsdistanser som rekommenderas för just din konfiguration på Progressive-innerbenet. Eftersom vi ska ha hojen sänkt två tum i fram så blev det två stycken för vår del. Vill du ha hårdare förspänning lägg till distanser, för mjukare, sätt dit färre.

16. Trä på en av de medföljande små fjädrarna på nedre delen av Progressive-innerbenet. Vår tvåtumssänkning innebär att vi även trär på en av de korta originalreturfjädrarna.

17. Skjut in hela härligheten i gaffelbenet och dra fast den med hydraulskruven som vi skruvade loss under punkt 11. Kontrollera först att skruven inte är skadad och byt gärna den och den lilla kopparbrickan, som deformeras när du drar åt. Sätt en droppe blå gänglåsning på skruven innan du sätter i den. Dra fast skruven med 15-24 newtonmeter.

18. Häll i fem ounces av Harley-Davidsons:s type E-gaffelolja eller annan 5W-olja i gaffelbenet. Oljan är bara där för dess smörjande förmåga och har i övrigt ingenting att göra med själva stötdämpningen.

Ställ gaffelbenet på något som skyddar dess ände och golvet och drag övre gaffelbenet uppåt samtidigt som du trycker Progressive-innerbenet nedåt i gaffelbenet tills du kommer åt att gänga i gaffelbenspluggen i gaffelbenet.
Ställ gaffelbenet på något som skyddar dess ände och golvet och drag övre gaffelbenet uppåt samtidigt som du trycker Progressive-innerbenet nedåt i gaffelbenet tills du kommer åt att gänga i gaffelbenspluggen i gaffelbenet.

19. Ställ gaffelbenet på något som skyddar dess ände och golvet och drag övre gaffelbenet uppåt samtidigt som du trycker Progressive-innerbenet nedåt i gaffelbenet tills du kommer åt att gänga i gaffelbenspluggen i gaffelbenet. Det är enklast att hålla gaffelbenspluggen still och vrida överbenet för att gänga på. Det här är definitivt enklare att göra om man är två, men det går på egen hand också. Dra fast gaffelbenspluggen.

20. Upprepa punkt 11 till 19 med det andra gaffelbenet.

21. Gör ren hålen för gaffelbenen i kronan från eventuell rost och smuts.

22. Trä i ena gaffelbenet så att det sticker upp någon centimeter över underkronan. Dra fast det med klämskruven på baksidan av underkronan och dra sedan åt gaffelbenspluggen med 68 till 81 newtonmeter.

23. Skruva loss toppskruven till gaffelbenspluggen. Lossa sedan klämskruven på baksidan av underkronan så att du kan skjuta upp gaffelbenet hela vägen upp i överkronan. OBS! En platt sida av gaffelbenspluggen ska peka inåt och en utåt.

24. Komplettera toppskruven med en av de gamla brickorna från punkt 6. Dra fast gaffelbenet i överkronan med toppskruven till gaffelbenspluggen och dra sedan fast gaffelbenet i underkronan med hjälp av klämskruven på baksidan av denna. Toppskruven ska dras med 54,2 till 81,3 newtonmeter och skruven i underkronan med 40,7 till 47,5 newtonmeter.

25. Upprepa punkt 22 till 24 med det andra gaffelbenet.

26. Skruva fast framskärmen med dess fyra skruvar och kupolmuttrar. Dra åt med 20,3 till 28,5 newtonmeter.

27. Skruva tillbaka överfallet på undersidan av höger underben, men dra inte åt.

28. Rulla framhjulet på plats och stoppa i hjulaxeln. Trä på första distansen innan axeln går in i navet och andra distansen när den kommer ut ur navet på andra sidan.

Dra fast framaxeln med muttern på vänster sida med 61,0 till 74,6 newtonmeter
Dra fast framaxeln med muttern på vänster sida med 61,0 till 74,6 newtonmeter

29. Dra fast framaxeln med muttern på vänster sida med 61,0 till 74,6 newtonmeter. Dra sedan fast överfallet med 14,9 till 20,3 newtonmeter. Tänk på att dra det jämnt med båda skruvarna så att du får samma gap på båda sidor.

30. Trä på bromsoket på skivan och dra fast det med de två skruvarna med 38,0 till 51,5 newtonmeter.

31. Ta ner hojen på backen och kontrollera alla skruvar och muttrar:

  • Hjulaxelmuttern
  • Överfallsskruvarna
  • Skärmskruvarna
  • Bromsoksskruvarna
  • Klämskruvarna på baksidan av underkronan
  • Toppskruvarna till gaffelbenspluggarna

32. Så där ja! Nu är ditt cartrige-kit på plats. Känn på grejorna innan du ger dig ut på en försiktig provtur.

Hur blev det med cartridge-kit?

Det kändes inte så märkvärdigt när vi först bara trycker till på gaffeln, men när vi skulle plocka ner hojen från lyften, så ställde faktiskt den kraftigt förbättrade stötdämpningen till problem. Vår Kendon-lyft har en spärr som låser framhjulen som du är tvungen att tvinga tillbaka. Detta har gått att göra genom att helt enkelt gunga hojen på fjädringen. Nu var emellertid stötdämpningen så effektiv att det aldrig blev någon gungning. Istället rörde sig hojen fram och tillbaka tills bygeln, som också hjälper till att hålla framhjulet, började ge vika. Vi fick helt sonika skruva bort spärren, så att vi kunde rulla av hojen.

Det första vi märkte var att hojen niger betydligt mindre vid kraftiga inbromsningar. Det känns tryggare att bromsa. Efter ett par kortare turer, där vi gjorde allt för att träffa groparna, istället för att missa dem, kunde vi konstatera att väghållningen blivit klart bättre. Hojen beter sig helt enkelt lugnare, till och med om du träffar på gropar i kurvorna, då en Night Train annars kan bli lite orolig. Det känns också som den blivit mindre spårkänslig.  Eftersom vi kör hojen sänkt till max, så är den fortfarande lite stötig, något som antagligen försvinner om du kör hojen osänkt.

Vi kan konstatera att Progressive Suspensions cartridge-kit är tämligen lätt att montera och ger gott resultat. Springer du inte på problem så är det gjort på ett par timmar. Är den värd pengarna, cirka 3 600 kronor för standardsatsen och 4 300 för sänkningsvarianten? Gillar du att pressa hojen lite, så visst är den det. För dig som bara kör lugnt och städat är det mest frågan om du vill ha den extra säkerhet som ett bättre stötdämpning fram innebär. Motospeed är generalagent för Progressive i Sverige, så de kan tipsa om var du får tag i satserna.

Be the first to comment

Leave a Reply