BT2006-01 Electra med nio liv
Efter en hård uppväxt i Sydkorea och ett kringflackande liv i Sverige söker Pelle Lindgrens pensionerad polishoj lugn, ro och respekt på ålderns höst.
Efter en hård uppväxt i Sydkorea och ett kringflackande liv i Sverige söker Pelle Lindgrens pensionerad polishoj lugn, ro och respekt på ålderns höst.
Uffe är redaktör på BigTwin. Ni har kunnat läsa hans reportage i BigTwin sedan det första numret 2006. Uffe blev headhuntad av Björn, och på den vägen är det. Han fotograferar och skriver om allt från fina hojar till klubb- och verkstadsreportage.
– Jag har kört hoj i 25 år, alltid Harleys av olika slag, utom den första som var en riskokare, men det är preskriberat nu. Eftersom jag kör hellre än skruvar så har jag hållit mig till nya hojar genom åren. Men nu är trenden bruten. Sommaren 2022 hittade jag en Road King -98 med sidvagn, fabriksbyggd. Den hade då gått 375 mil! En gammal hoj i nyskick alltså. Det är ingen racer, men jävlar vad jag trivs med den. Den blir kvar hos mig tills jag fäller ner stödet för gott. Visst ja, jag har ju inget stöd.
Från BigTwin 6-2019: Sporstern firade 60-årsjubileum för ett par år sedan och dess popularitet består både bland hojbyggare och bland de som är ute efter en första-Harley till en rimlig kostnad. Här kollar vi in Kenneth Flinks modifierade Järnsportster från 1979. Kenneth, som bor Dalarna, var på besök i Sundsvall och fick höra av en…
Åke Larsson har haft sin Duo-Glide i 25 år och hunnit bygga om den från original till chopper och tillbaka igen. I alla fall nästan. (Text & foto: Tomas Hansson) Läs mer i BigTwin 5, 2006
Janne Hansson gillar Night Train och har bevarat originalets stuk, men under ytan lurar bland annat en 1690-kubikare med 105 hästar. (Text & foto: Johan Svensson) Läs mer i BigTwin 8, 2006
Uppfinningsrikedom kan ge hojen mer personlighet än alla tillbehör i världen. Stefan Grivans har egna lösningar och egen stil. Läs mer i BigTwin 1, 2006 som du kan ladda ner här
Hojar är till för att köras och Håkan Svenssons Softail Springer trivs lika bra på utställningar som på långresor till Sydeuropa. (Text & foto: Tomas Hansson) Läs mer i BigTwin 9, 2006
Från BigTwin 3-2020: Harley-Davidson har byggt många militärhojar och en hel del polismotorcyklar genom åren. Anders Lundgren har hittat en riktigt fin Sportster från 1957 i polisutförande, en riktigt ovanlig hoj. Under andra världskriget levererade Harley-Davidson runt 70 000 WLA-hojar till den amerikanska armén och de allierade. Men efter kriget ville den amerikanska armén inte…