BT2006-05: Åke och hans trotjänare
Åke Larsson har haft sin Duo-Glide i 25 år och hunnit bygga om den från original till chopper och tillbaka igen. I alla fall nästan. (Text & foto: Tomas Hansson)
Åke Larsson har haft sin Duo-Glide i 25 år och hunnit bygga om den från original till chopper och tillbaka igen. I alla fall nästan. (Text & foto: Tomas Hansson)
Tomas Hansson är redaktör på BigTwin. Han kör en Heritage Classic -02 och brukar ansvara för vår Norrlandsbevakning, det vill säga från Uppsala och uppåt. Tomas är även känd för boken Svenska Harley Custom Bikes.
Från BigTwin 3-2022: En Street Glide känns ganska komplett redan i standardutförande, men det tyckte inte Emil Benyamin, eller BenG som han kallas. Han byggde om sin helt nya Street Glide rejält för att den skulle matcha hans Impala -64. ”Lowriding är en livsstil, min livsstil. Det handlar inte bara om en bil eller en…
Från BigTwin 6-2019: Sporstern firade 60-årsjubileum för ett par år sedan och dess popularitet består både bland hojbyggare och bland de som är ute efter en första-Harley till en rimlig kostnad. Här kollar vi in Kenneth Flinks modifierade Järnsportster från 1979. Kenneth, som bor Dalarna, var på besök i Sundsvall och fick höra av en…
Från BigTwin 3-2020: Efter ett initialt trevande i hojkulturen under tidigt 70-tal, med bland annat en Husqvarna enpetare och senare en Triumph 310, fick Christer ”Tummen” Berg ordning på livet. 1980 åkte han till Custom Cycle i Uppsala och där köpte han en Duo Glide -58. Det korta innehavet av enpetaren var under 1971, ett…
Peppes Panhead är egentligen en FLH från sjuttiotalet, men med äldre motor och udda marknadsfynd som ger en egen stil. (Text & foto: Tomas Hansson) Läs mer i BigTwin 3/4, 2006
Från BigTwin 6-2023: Mikael Sagström kör en modifierad Harley-Davidson Road King Classic från 2010. Han har bytt ut de läderklädda väskorna mot större hårda packväskor för mer praktisk lastkapacitet. Därutöver har han monterat ett 21-tums framhjul, tolvtum högt styre, solosadel, snabbfäste på batwingkåpan och justerbart avgassystem. Motorn var redan uppgraderad till 1690 kubikcentimeter när han…
Från BigTwin 1-2024: Hasse Angermund på Probike kör förstås företagets hojar en hel del, men har även flera egna Harleys. I samlingen kan bland annat nämnas en gammal Evo-Softail från 1984 och hans absoluta favorit, en Duo-Glide 1200 från 1959. Duo-Gliden köpte han 1989 av en kille i Hollywood som inte kunde starta den. Hasse hade…