Harley-Davidson i Sverige: Rörmokaren blev H-D-pionjär

(Från BigTwin 1-2006) I dag är Sverige världens Harley-Davidson-tätaste land, men så har det inte alltid varit. Det som med tiden skulle bli något av en folkrörelse började med tio sadlar i en källare för drygt fyrtio år sedan.

Harley-Davidson-tätaste landet i världen

Börje Björks och Ove Källbergs tidiga chopperbyggen utanför källarlokalen i Sundbyberg där Björks Motor startade.

Med tanke på sitt nischade modellprogram säljer Harley-Davidson fantastiskt bra i dag, inte minst i Sverige. Vi är faktiskt världens H-D-tätaste land i förhållande till folkmängden. Frågan är bara om det hade varit så utan rörmokare Björk från Sundbyberg, som fick generalagenturen för Harley-Davidson i mitten av sextiotalet – och hur många av dagens H-D-ägare som känner till honom.

Det hade sålts H-D i Sverige även tidigare. Efter andra världskriget importerades överblivna armémaskiner av flera aktörer. Både Motorfirman Malte Blohm i Göteborg och Motorkraft i Stockholm uppges ha varit officiella svenska agenter för H-D vid olika tillfällen, men det var när Björks Motor & Import blev generalagent som den moderna företagshistorien för Harley-Davidson i Sverige startade.

Tio jättesadlar

Jättelika så kallade Texas-sadlar var det första som Björks Motor importerade från Harley-Davidson. Här är en av dem monterad på en av Börje Björks tidigare hojar.

Rörmokare Björk hette Börje i förnamn och tillsammans med Ove Källberg startade han firman Björks Motor 1964. Båda hade kört och mekat med Harley-Davidson själva och det första den nya firman sålde var tio stycken jättelika så kallade Texas-sadlar. Sedermera inköptes nämnda Motorkrafts reservdelslager och 1965 såldes den första motorcykeln, en 1200 Electra Glide. Verksamheten bedrevs i en källarlokal under Börjes lägenhet på Järnvägsgatan i Sundbyberg. Lokalen var varken representativ eller speciellt ändamålsenlig. Bland annat var den enda entrén en brant trappa ned från gatan där alla hojar passerade på en ramp.

– Det var ett tungt arbete att skjuta hojarna uppför och när man skulle ned gällde det att sikta rätt på den smala rampen och sedan bromsa i tid, berättar Börjes flickvän Kia Sinkkonen som också jobbade i företaget.

Verkstaden befann sig långt in i lokalen och alla hojar som skulle dit drogs genom både reservdelslager och kontor. 1966 utökades lokalen genom att man grävde ut en tidigare orörd del under huset och plötsligt hade man en utställning där motorcyklar kunde förevisas. Fast riktigt så lätt som det låter var det inte.

– Vi grävde ut 16 containrar lera för hand innan vi kunde börja gjuta golvet, minns Björn ”Lillen” Hammarstrand det slitsamma arbetet.

Kunder blev personal

Björn ”Lillen” Hammarstrand jobbade som mekaniker på Björks Motor och köpte våren 1967 en av de två första Sportster-cyklarna som Björks importerade. Lillen blev också en av den tidens främsta byggare av Harley-Davidson-choppers.

Björks Motor drevs med små medel och engagerade medarbetare. Börjes mamma Svea gjorde till exempel kartoteket för reservdelshanteringen och flickvännen Kia jobbade som sagt också i företaget. Ytterligare anställda rekryterades bland kunderna. ”Lillen” Hammarstrand kom till exempel till Björks på det sättet.

På Björks Motor fanns också Kias schäfer Harley Chopper Davidson. Det stod faktiskt så i stamtavlan, men han kallades förstås bara Harley. Harleys förhållande till den övriga personalen var ibland något ansträngt, han smög sig ofta på folk och nafsade dem i baken. En dag när mekanikern Lasse Larsson blivit biten på detta överrumplande vis kastade han sig vrålande över Harley och bet tillbaka i hundens nos. Efter den dagen lät Harley Lasse vara i fred.

Harley-Davidsons image ändrades

Filmerna ”Vilda änglarna” och ”Easy Rider” bidrog starkt till att Harley-Davidsons image ändrades från gubbig till tuff och spännande i slutet av sextiotalet. Det hjälpte Björks Motor som såg en positiv utveckling och ökade från en nästan obefintlig försäljning så mycket att Harley-Davidson i USA 1969 utsåg företaget till världens främsta återförsäljare, Dealer of the Year, tack vare störst procentuell ökning.

Samma år blev den amerikanska koncernen AMF ny ägare till Harley-Davidson, vilket med tiden skulle visa sig olyckligt. En motorcykelokunnig ledning drog ner företaget i en olycklig spiral av låg produktutveckling, dålig kvalitet och därav bristande tillförlitlighet. Under slutet av sjuttiotalet sjönk försäljningen och Björks Motor fick dålig ekonomi. Företaget flyttade under en period till Järfälla innan en ny generalagent tog vid.

Börje Björk var egentligen ganska osannolik som företagare och generalagent för Harley-Davidson. I vissa stycken var han naivt okunnig, men han var fullkomligt orädd och därför aldrig bekymrad över att kasta sig in i saker han inte behärskade och lära sig under resans gång.

Energi och engagemang

1969 utnämndes Björks Motor & Import till Årets Harley-Davidson-återförsäljare, Dealer of the year. Från vänster John Davidson, William Davidson, Kia Sinkkonen, Börje Björk och Gordon McRoberts.

Börje var inte välutbildad och kunde ingen engelska, men hans engagemang, energi och vilja nådde över språkbarriären och imponerade på H-D-cheferna. Visst gjorde Börje fel ibland och de anställda klagade ofta på honom, men det var svårt att vara arg på den charmige Börje någon längre tid.

På sitt ibland stormiga vis lyckades Börje med sina medarbetares hjälp och okuvlig vilja att bokstavligen från källarnivå bygga upp en fungerande generalagentur för Harley-Davidson. Tyvärr gick han bort i cancer på åttiotalet.

Be the first to comment

Leave a Reply