MC-mässan 2017 – Harley-Davidson is back!

I Harley-Davidsons monter på MC-mässan stod också Sveriges tre bidrag till årets Battle of Kings, två caféracers och en Scrambler.
I Harley-Davidsons monter på MC-mässan stod också Sveriges tre bidrag till årets Battle of Kings, två caféracers och en Scrambler.

(Från BigTwin 2-2017) Efter två års frånvaro från MC-mässan är Harley-Davidson äntligen tillbaka som utställare, en återkomst som möttes av entusiasm. Vi tyckte dock att det verkade som att alla H-D-människor inte hittat tillbaka till mässan ännu.

De två senaste åren av MC-mässor har känt lite innehållslösa för oss H-D-människor och motivationen att delta har inte precis legat på topp när moderbolaget inte var med, men i år var de äntligen tillbaka. Och visst fanns det hojar att titta på. Några modeller fann besökarna extra intressanta, trots att ett par av dem inte ens var nya.

Nytt för i år var emellertid touringprogrammet, som bland annat försetts med den helt nya motorn Milwaukee-Eight, Harley-Davidsons första standardmotor med fyra ventiler per cylinder. Den här motorn har lovordats rejält av dem som provkört de nya touring­modellerna.

Med nya motorn

Peter, som idag kör Super Glide, provsitter en Road Glide. ”Det känns riktigt bra.”
Peter, som idag kör Super Glide, provsitter en Road Glide. ”Det känns riktigt bra.”

Med det som bakgrund är det kanske inte så konstigt att det såldes några Street Glides med den nya motorn på mässan. Andra hojar som väckte kundernas intresse i lite högre grad var Breakout, Softail Slim och Forty-Eight, men på mässan stod också den lite ovanligare Dyna Low Rider S i svart och koppar. Med den lilla kåpan är den här hojen riktigt cool, en riktigt körglad maskin. I Harley-Davidsons monter stod också Sveriges tre bidrag till årets Battle of Kings, två caféracers och en Scrambler. Det rådde god stämning på ­MC-mässan och det gick att hitta en och annan ­spännande nyhet utanför Harley-­montern.

Smarta spännremmar

En riktigt pigg Tolle hälsade på och torrbröt lite på BigTwins projekthoj.
En riktigt pigg Tolle hälsade på och torrbröt lite på BigTwins projekthoj.

Fasty sålde smarta spännremmar, speciellt framtagna för att spänna fast motorcyklar för transport till mässpris. Motospeed hade tagit in AP Racings hela sortiment av bromsklossar och batterifabrikatet Unibat som verkligen verkar packa batterierna fulla med bly. John Doe överraskade med nya jackor i skinn och en väst i vaxad bomull och i sin egen monter visade Bikenord upp Remus slip-on-ljuddämpare hos vilka flödet kan justeras i fyra steg. På touringljuddämparna sitter styrservona direkt på ljuddämparna, vilket gör dem lättare att montera. Ctek hade en ny, helautomatisk batteriladdare, speciellt framtagen för powersport-fordon. Hos Handelsboden hittade vi en kevlarfodrad college-jacka och deras rutiga bobberjacka finns numera i en diskretare grå färg. Där fanns också några nya modeller av hojkängor. Flying Eagle visade upp en läcker jacka i militär­grön bomull från Held. Och behöver du nya solglasögon till den annalkande säsongen så har Gatorz dels en Harley-orange modell och ett gäng i beige, militärgrönt, öken- eller citycamo.

På två väggar, om totalt cirka 30 meter totalt, hade Twin Club satt upp över 200 bilder från Custom Bike Shows över 40-åriga historia. Imponerande! Du kommer väl dit den 3:e juni?

Uppvisning på MC-mässan

Trial-mästaren i aktion. Inga barn skadades när detta foto togs.
Trial-mästaren i aktion. Inga barn skadades när detta foto togs.

I uppvisningshallen kunde hågade provköra några mc-modeller, dock inga Harleys, vad vi kunde se. Där bjöds också på höga hopp, mc-stunts och lite racing.

Totalt landade årets besökssiffra på MC-mässan på drygt 53 000 personer.

Be the first to comment

Leave a Reply