50 år efter första Harley-bygget

Från BigTwin 2-2021: ”Det är väl styret som jag är mest nöjd med, det är väl också det som sticker ut mest och får mest kommentarer, mest negativa sådana.”

Egon Eriksson kör sin feta bobber.
Egon Erikssons feta bobber sticker ut, men det är styret som väcker mest känslor.

Hojvärlden är spännande med sin mångfald av byggen med olika stilar. Landets många duktiga hojbyggare har olika smak och tycke, även om vissa trender sätter spår på många byggen under olika tidsperioder. Ibland är det till exempel brett och fett som gäller. Sedan är det så smalt som möjligt som gäller. Men hur trender än går igen i olika byggen så är det många hojbyggare som vågar sticka ut och hitta egna stilar, eller skapa vissa detaljer på sitt bygge som gör att hojen sticker ut lite extra på hojträffen eller parkeringen vid fiket.

Egon Eriksson är minst sagt rutinerad och var med i H-DCS redan från början och första träffen 1971. Först körde Egon en Sportster som han köpte ny 1970 för den ofattbara summan 12 800 kronor. Det känns som ett minst sagt överkomligt pris. Å andra sidan var en genomsnittlig årslön bra mycket lägre än idag, men man kan konstatera att vissa hojar har stått sig bra prismässigt.

Efter Sportstern blev det en Super Glide årsmodell 1971, som också inhandlades sprillans ny. Redan då, under tidigt 70-tal, blev det en hel del modifieringar på hojarna…

…planen var ju från början att bygga en långgaffel, men det blev så här i stället.

Styret är väl en av de saker jag är mest nöjd med på bobbern.

Läs mer om Egon Erikssons feta bobber i BigTwin 2-2021! Text & foto: Tomas Hansson