Regnbågen – Hojkult(ur) av den högre skolan
Från BigTwin 2-2023: Att bygga en motorcykel är både en konst och ett hantverk – ett personligt uttryck. Vissa hojbyggare, som Anders Nordin, driver det personliga uttrycket extremt långt.
Redan när Anders var 16 år, i slutet av 60-talet, fick han och hans syster ta över en gammal Matchless G80S från 1955 av en gubbe som skulle emigrera. Hojen var en rätt pigg enstånka på 500 kubikcentimeter och 30 hästar. Anders gav hojen några kosmetiska ”förbättringar” och bytte ut motorn mot en Norton Dominator-motor. Synd att hojen inte fick förbli i originalskick, för den är ett eftertraktat samlarobjekt idag.
Nästa projekt baserades på en Triumph Tiger 110 som Anders skulle bygga om till en chopper.
Skrek hon bara rakt ut
Samtidigt hade Anders storasyster börjat prata om att köpa hoj. 1969 hade Easy Rider premiär och hon blev så taggad av filmen att hon beställde en ny Sportster hos Björks Motor i Sundbyberg. Deras mor, som skulle borga för köpet, var med i butiken när hojen skulle hämtas. När hon såg att hojen kostade 10 000 kronor skrek hon bara rakt ut ”Du kunde ju ha fått en Folkvagn för pengarna!”…
Hjulet på mangeln hade fyra böjda ekrar, och då fick jag idén till att göra egna hjul som såg ut på det sättet.
…jag kunde knappt komma fram i kaoset.
Läs mer om Anders ”Regnbåge” i BigTwin 2-2023!
Tidsam hjälper dig att hitta närmaste återförsäljare där du kan köpa tidningen.