BigTwin 1-2021

Läs om: Edwins påkostade Road Glide, Martins Knöl – en verklig höjdarhoj, Max snygga, strypta Sportster, Markos gränsöverskridande chopper ”Renen”, Johans råa rat bike med arméstuk, Björns förhoppningar om en hojresa till sommaren, hur Örjan använder magi för att fixa hojen, skolverkstaden som vinner priser, butiken 118 Second Läder där du fyndar begagnade skinnkläder, del 2 i vår serie om hur redaktionshojen vässas – mer vrid med nya kammar… Allt och mycket mer i BigTwin 1-2021.

Köp tidningen i BigTwins WebSwap!

Innehållet i BigTwin 1-2021

2      Edwins Road Glide har kostats på

Edwin kör sin påkostade Road Glide.
Edwin har verkligen lagt krut på att styla sin Road Glide. Vi tycker att han har lyckats!

Med ett inköpspris på runt 450 000 kronor och delar för omkring 350 000 är det frågan om inte Edwin Hasslekvists Road Glide inte hör till de mest påkostade i landet.

12    Ledaren: Oviss framtid

Vilka modeller lanseras, vilka försvinner och när kan man börja bete sig normalt igen och dra på hojresor, frågar sig Björn.

14    Nyheter

H-D:s nya modeller för året, the Battery drar igång hojen, Avgassystem till Dyna och Touring.

29    Kalendern

Det ser tunt ut på hojeventsfronten men vi håller tummarna för att 2021ska bli ett riktigt bra hojår.

30    Martins Knöl, en uppdragen historia

Martins förbereder sig för att starta sin Knöl.
Ett högt styre och extremt högt uppdragna pipor och sissy bar utmärker Martins Knöl. Tanken att det ska vara anpassat hans längd.

Martin Flink tog i rejält, för att få sin Knöl att matcha hans längt, och drog upp höjden på pipor och sissybar rejält.

36    19-årige Max får köra sin Harley

Max kör sin snyggt stylade Sportster.
Max lät strypa effekten på sin snyggt modifierade Sportster för att han skulle kunna köra den med A2-kort, men den är förberedd för släppa loss den strypta effekten.

En Harley är egentligen för kraftfull för att du ska få köra den med A2-körkort, så Max Kullman lät strypa sin.

42    Marko kör över gränsen

Marko kör sin chopper, Renen.
Marko kallas Ren-Marko på finska så det är rätt passande att han kör en chopper som heter Renen.

Marko Salmi bor finska sidan av gränsen men är med i en klubb i Haparanda, så han kör rätt ofta sin chopper ”Renen” över gränsen.

48    Med fordon på schemat

Eleverna Lynette, Matthew och  Kristian Kristian poserar i hojverkstaden tillsammans med rektor Christer Vestergren.
Tumba Speedshop är ingen vanlig verkstad. Här utbildas elever i fordonsteknik och det byggs och byggs om både bilar och hojar.

På Tumba Speedshop får eleverna lära sig meka med, bygga och bygga om bilar och hojar något som har resulterat i en fin pokalsamling.

52    Projekt: Vi får mer vrid

De nya kammarna monterade i kamstödplattan.
Vi monterar vassare kammar i redaktionens Steet Glide och det ger effekt… men framför allt vrid!

I förra numret satte vi baslinjen. Nu har vi bytt kammar och trimmat in motorn. Det gav önskat resultat – mer effekt och framför allt mer vrid!

56    Fina läderjackor i massor

Läckra, patinerade och renoverade skinnjackor i massor.
Om du söker något lite mer speciellt när det gäller skinnkläder, med rätt patina, så kan det löna sig att titta in på 118 Second Läder.

På 118 Second Läder köper man in och renoverar skinnvaror, som jackor och boots. Butiken är ett mecka för den som letar mc-kläder med patina.

58    Johan vill inte krångla till det

Johan kör sin råa army rat bike.
Johan har satsat på tvåkomponents rost, eld och marinering i salt och snö för att få rätt patina på hojen.

När en del satsar på puts och blänkande krom har Johan Bengtsson gått i motsatt riktning med sin Army Rat Bike.

64    Örjan tar till lite magi

Örjan undrar om hans hoj drabbats av ­Covid-19 och tar till slut till plånbokens magi för att lösa problemet.

66    Nästa nummer…

…kommer ut i kioskerna den 30 mars.