BT2006-01 Det finns bara en Järnet
Har man väl byggt sin egen ram är det väl lika bra att göra allting själv? Christer Arnhjort väljer bort halvfabrikat och satsar på egen stil.
Har man väl byggt sin egen ram är det väl lika bra att göra allting själv? Christer Arnhjort väljer bort halvfabrikat och satsar på egen stil.
Uffe är redaktör på BigTwin. Ni har kunnat läsa hans reportage i BigTwin sedan det första numret 2006. Uffe blev headhuntad av Björn, och på den vägen är det. Han fotograferar och skriver om allt från fina hojar till klubb- och verkstadsreportage.
– Jag har kört hoj i 25 år, alltid Harleys av olika slag, utom den första som var en riskokare, men det är preskriberat nu. Eftersom jag kör hellre än skruvar så har jag hållit mig till nya hojar genom åren. Men nu är trenden bruten. Sommaren 2022 hittade jag en Road King -98 med sidvagn, fabriksbyggd. Den hade då gått 375 mil! En gammal hoj i nyskick alltså. Det är ingen racer, men jävlar vad jag trivs med den. Den blir kvar hos mig tills jag fäller ner stödet för gott. Visst ja, jag har ju inget stöd.
Från BigTwin 2-2023: Jag har inte gjort mycket alls egentligen sen jag köpte den, säger Christer ”Nybba” Nyberg men det ska visa sig att han är lite väl blygsam gällande sin fina Pannabobber… Christer, eller ”Nybba” som han kallas sedan barnsben, är medlem i Chosen Few som vi tidigare hälsade på för att uppmärksamma att klubben…
Det finns hojbyggen som är spröda som popcorn. Så finns det hojar som håller för en plöjning i en majsåker. (Text & foto: Åsa Wallin) Läs mer i BigTwin 8, 2006
Från BigTwin 1-2021: ”Höga orgelpipor” är det första man tänker när man ser Martin Flinks Knucklehead -38, men det finns en förklaring. Sedan vi träffade Martin Flink senast har han lämnat Göteborg. Han hittade sitt drömställe, en gård några mil norr om Göteborg, ute på landet. Här ser han och hans tjej Linda ut att…
Från BigTwin 2-2021: ”Det är väl styret som jag är mest nöjd med, det är väl också det som sticker ut mest och får mest kommentarer, mest negativa sådana.” Hojvärlden är spännande med sin mångfald av byggen med olika stilar. Landets många duktiga hojbyggare har olika smak och tycke, även om vissa trender sätter spår…
Från BigTwin 6-2019: Olof Gibson har under åren byggt hundratals hojar åt andra, och även om det är en bredd på olika stilar kan man ofta känna igen hans byggen. Olof Gibson började sin bana som mekaniker på Lelles MC i Malmö 1979. 1980 gick han en mekanikerutbildning på American Motorcycle Institute i Daytona Beach….
Även en modern hoj kan med enkla och inte särskilt dyra medel få ett klassiskt stuk. Jonte Olofssons Softail-bobber är beviset. (Text & foto: Johan Svensson) Läs mer i BigTwin 5, 2006