BT2006-05: Åke och hans trotjänare
Åke Larsson har haft sin Duo-Glide i 25 år och hunnit bygga om den från original till chopper och tillbaka igen. I alla fall nästan. (Text & foto: Tomas Hansson)
Åke Larsson har haft sin Duo-Glide i 25 år och hunnit bygga om den från original till chopper och tillbaka igen. I alla fall nästan. (Text & foto: Tomas Hansson)
Tomas Hansson är redaktör på BigTwin. Han kör en Heritage Classic -02 och brukar ansvara för vår Norrlandsbevakning, det vill säga från Uppsala och uppåt. Tomas är även känd för boken Svenska Harley Custom Bikes.
Från BigTwin 1-2021: Edwin ville bygga en riktig ”bad ass-hoj”, en fulldresser med mycket attityd. Resultatet blev en riktigt fin touringhoj, kanske Sveriges finaste Road Glide. I somras, när vi var ute på vägarna för att göra några hojreportage, mellanlandade vi i ett soligtSkara för att träffa Edwin Hasslekvist och Henke Larsson för att titta…
Efter en hård uppväxt i Sydkorea och ett kringflackande liv i Sverige söker Pelle Lindgrens pensionerad polishoj lugn, ro och respekt på ålderns höst. Läs mer i BigTwin 1, 2006 som du kan ladda ner här
Från BigTwin 3-2020: Plötsligt ser jag att det brinner… och jag springer ut i bara kallingarna mer eller mindre i chock… En kväll för några år sedan står Lasse i köket och plockar undan disken. Det har blivit natt och dags att gå och sova, men Lasse vill få klart i köket. Plötsligt hör han…
Från BigTwin 3-2022: En Street Glide känns ganska komplett redan i standardutförande, men det tyckte inte Emil Benyamin, eller BenG som han kallas. Han byggde om sin helt nya Street Glide rejält för att den skulle matcha hans Impala -64. ”Lowriding är en livsstil, min livsstil. Det handlar inte bara om en bil eller en…
Från BigTwin 6-2023: Mikael Sagström kör en modifierad Harley-Davidson Road King Classic från 2010. Han har bytt ut de läderklädda väskorna mot större hårda packväskor för mer praktisk lastkapacitet. Därutöver har han monterat ett 21-tums framhjul, tolvtum högt styre, solosadel, snabbfäste på batwingkåpan och justerbart avgassystem. Motorn var redan uppgraderad till 1690 kubikcentimeter när han…
Från BigTwin 3-2021: Ronnie Pettersson har byggt många hojar, de flesta från 20- och 30-talet. Jag åkte ut till hans garage för att titta på en av dem, en 29:a med en 31:a motor. Den tog lite längre tid än vanligt att få klar. När man ser den förstår man varför. Där står den på…