BT2006-06: Öivind är vice vd och Fat Boy-pilot
Öivind Engebös Fat Boy är klart fyrtiotalsinspirerad, men inte bara hojar har influerat. Intresset för gamla flygplan syns tydligt.
Öivind Engebös Fat Boy är klart fyrtiotalsinspirerad, men inte bara hojar har influerat. Intresset för gamla flygplan syns tydligt.
Från BigTwin 2-2021: ”Jag har väl alltid gillat caféracers men inte tyckt om kåpan liksom, så jag hade en idé redan från början hur den här hojen skulle se ut. Det blev en slags mix mellan XR1000 och XLCR.” För några år sedan hälsade vi på hemma hos Thomas Fyrberg och kollade in hans tre…
Från BigTwin 1-2024: Fabian Grotenfelt har fått sitt motorintresse från sin pappas klassiska sportbilar från 50-, 60- och 70-talet. Han har sedan försökt överföra designen, färgerna och formen från de bilarna till sina egna mc-projekt. Hans utbildning inom grafisk formgivning och industridesign hjälper honom att förverkliga idéerna. Han föredrar att stajla om redan befintliga motorcyklar om…
Från BigTwin 2-2020: I Uppsalatrakten bor Klaes Jansson och han har ett gediget motorcykelintresse sedan barnsben. Klarre, som han kallas, har numera en fin samling hojar och då främst Harleys. Att Klarre är en rutinerad hojåkare är ingen överdrift, han har åkt på två hjul så länge han kan minnas i stort sett. – Jag…
Uppfinningsrikedom kan ge hojen mer personlighet än alla tillbehör i världen. Stefan Grivans har egna lösningar och egen stil. Läs mer i BigTwin 1, 2006 som du kan ladda ner här
Trots det höga styret, den kraftfulla motorn och utställningsfinish bedyrar Jossi Kero att hans läckra Softail i första hand är en brukshoj. (Text: Tomas Hansson, Foto: Peter Rådberg) Läs mer i BigTwin 7, 2006
Från BigTwin 6-2019: Sporstern firade 60-årsjubileum för ett par år sedan och dess popularitet består både bland hojbyggare och bland de som är ute efter en första-Harley till en rimlig kostnad. Här kollar vi in Kenneth Flinks modifierade Järnsportster från 1979. Kenneth, som bor Dalarna, var på besök i Sundsvall och fick höra av en…