Road Rod – en V-Rod för touring
Randy Aron satt på sin Road Glide på vägen till Sturgis och funderade på hur mycket fortare han hade kommit fram på en V-Rod. En idé tog form. V-Rod för touring – varför inte? (Text & Foto: Ulf Engborg)
Randy Aron satt på sin Road Glide på vägen till Sturgis och funderade på hur mycket fortare han hade kommit fram på en V-Rod. En idé tog form. V-Rod för touring – varför inte? (Text & Foto: Ulf Engborg)
Uffe är redaktör på BigTwin. Ni har kunnat läsa hans reportage i BigTwin sedan det första numret 2006. Uffe blev headhuntad av Björn, och på den vägen är det. Han fotograferar och skriver om allt från fina hojar till klubb- och verkstadsreportage.
– Jag har kört hoj i 25 år, alltid Harleys av olika slag, utom den första som var en riskokare, men det är preskriberat nu. Eftersom jag kör hellre än skruvar så har jag hållit mig till nya hojar genom åren. Men nu är trenden bruten. Sommaren 2022 hittade jag en Road King -98 med sidvagn, fabriksbyggd. Den hade då gått 375 mil! En gammal hoj i nyskick alltså. Det är ingen racer, men jävlar vad jag trivs med den. Den blir kvar hos mig tills jag fäller ner stödet för gott. Visst ja, jag har ju inget stöd.
Från BigTwin 2-2021: Skövdekillarna Henke och Edwin har byggt varsin V-Rod. De är var för sig är riktigt fina och tillsammans är hojarna två grymma byggen som liknar varandra men ändå speglar ägarnas olika stil. Vi har genom åren sett en hel del fina V-Rod-byggen, några är rena effektmonster och några är extremt fint byggda….
Även en brukshoj för många och lång resor kan ha attityd. För Martin Thimerdal är V-Rod den perfekta touringcykeln. (Test & foto: Fredrik Granlund) Läs mer i BigTwin 5, 2006
Från BigTwin 4-2020: ”Det här har ju blivit min långfärdshoj, har inte kört så mycket förut någon sommar tror jag som i år!” Några år efter andra världskriget började världen återhämta sig, idéer, produktion och industri kunde nu återigen utvecklas även för civilt bruk. Harley-Davidson presenterade 1948 sin nya motor, Panhead, en numera ikonisk, klassisk…
Från BigTwin 1-2021: Edwin ville bygga en riktig ”bad ass-hoj”, en fulldresser med mycket attityd. Resultatet blev en riktigt fin touringhoj, kanske Sveriges finaste Road Glide. I somras, när vi var ute på vägarna för att göra några hojreportage, mellanlandade vi i ett soligtSkara för att träffa Edwin Hasslekvist och Henke Larsson för att titta…
Från BigTwin 1-2022: V-Rod kan vara en bra grund om man vill bygga en hoj som sticker ut lite extra. Det har Micke Nilsson visat prov på tidigare och nu är han tillbaka igen med ett nytt bygge. Om man bygger grymt coola hojar, och dessutom gillar att visa upp dem flitigt i sociala medier,…
Åke Larsson har haft sin Duo-Glide i 25 år och hunnit bygga om den från original till chopper och tillbaka igen. I alla fall nästan. (Text & foto: Tomas Hansson) Läs mer i BigTwin 5, 2006