Road Rod – en V-Rod för touring
Randy Aron satt på sin Road Glide på vägen till Sturgis och funderade på hur mycket fortare han hade kommit fram på en V-Rod. En idé tog form. V-Rod för touring – varför inte? (Text & Foto: Ulf Engborg)
Randy Aron satt på sin Road Glide på vägen till Sturgis och funderade på hur mycket fortare han hade kommit fram på en V-Rod. En idé tog form. V-Rod för touring – varför inte? (Text & Foto: Ulf Engborg)
Uffe är redaktör på BigTwin. Ni har kunnat läsa hans reportage i BigTwin sedan det första numret 2006. Uffe blev headhuntad av Björn, och på den vägen är det. Han fotograferar och skriver om allt från fina hojar till klubb- och verkstadsreportage.
– Jag har kört hoj i 25 år, alltid Harleys av olika slag, utom den första som var en riskokare, men det är preskriberat nu. Eftersom jag kör hellre än skruvar så har jag hållit mig till nya hojar genom åren. Men nu är trenden bruten. Sommaren 2022 hittade jag en Road King -98 med sidvagn, fabriksbyggd. Den hade då gått 375 mil! En gammal hoj i nyskick alltså. Det är ingen racer, men jävlar vad jag trivs med den. Den blir kvar hos mig tills jag fäller ner stödet för gott. Visst ja, jag har ju inget stöd.
Från BigTwin 5-2023: Jimmy Nyström har trimmat sin Road Glide Limited 2020 rejält men även väghållningen är uppgraderad med Öhlinsstötdämpare. Redan från början uppgraderade han motorn från 114 till 131 kubiktum. Nu var det dags för ett nytt avgassystem, nya toppar och kammar för att få ännu mer effekt. Efter trimningen bänkades motorn till 143…
Även en brukshoj för många och lång resor kan ha attityd. För Martin Thimerdal är V-Rod den perfekta touringcykeln. (Test & foto: Fredrik Granlund) Läs mer i BigTwin 5, 2006
Från BigTwin 4-2020: ”Det här har ju blivit min långfärdshoj, har inte kört så mycket förut någon sommar tror jag som i år!” Några år efter andra världskriget började världen återhämta sig, idéer, produktion och industri kunde nu återigen utvecklas även för civilt bruk. Harley-Davidson presenterade 1948 sin nya motor, Panhead, en numera ikonisk, klassisk…
Från BigTwin 1-2021: Edwin ville bygga en riktig ”bad ass-hoj”, en fulldresser med mycket attityd. Resultatet blev en riktigt fin touringhoj, kanske Sveriges finaste Road Glide. I somras, när vi var ute på vägarna för att göra några hojreportage, mellanlandade vi i ett soligtSkara för att träffa Edwin Hasslekvist och Henke Larsson för att titta…
Från BigTwin 6-2023: Mikael Sagström kör en modifierad Harley-Davidson Road King Classic från 2010. Han har bytt ut de läderklädda väskorna mot större hårda packväskor för mer praktisk lastkapacitet. Därutöver har han monterat ett 21-tums framhjul, tolvtum högt styre, solosadel, snabbfäste på batwingkåpan och justerbart avgassystem. Motorn var redan uppgraderad till 1690 kubikcentimeter när han…
Åke Larsson har haft sin Duo-Glide i 25 år och hunnit bygga om den från original till chopper och tillbaka igen. I alla fall nästan. (Text & foto: Tomas Hansson) Läs mer i BigTwin 5, 2006