CVO 2016 – 3 hojar med guldkant
Ultra Limited, Road Glide Ultra och Street Glide i all ära, men du som vill ha det värsta som finns på marknaden i touringväg, bör rikta blickarna mot Harley-Davidsons nya CVO-modeller, från företagets Custom Vehicle Operations. De är varianter på de tre tidigare nämnda modellerna, fast med extra allt. I år finns det bara tre CVO-modeller.
– Varje år arbetar vi med att göra de nya CVO-motorcyklarna än mer exklusiva, med detaljer som inte finns på en vanlig produktions-Harley, tillsammans med ett extremt fokus på detaljerna vad gäller design och finish, förklarar Brian Nelson den ledande stilexperten på Harley-Davidson. Han fortsätter:
– Målet är att skapa motorcyklar som är visuellt spännande och kittlande att köra. Vissa CVO-hojar ger ett vilt intryck, andra utrycker lyx och exklusivitet, men de är alla speciella motorcyklar.
Nytt för i år är framför allt två saker; ett däcktycksövervakningssystem och att du numera bara behöver en fjärrkontroll (fob) till hojen. Den sköter både tändningen och de elektriska låsen på packväskorna.
Däcktycksövervakningssystemet är integrerat i ventilhalsarna på bak och framhjul, som övervakar däckstrycket och varnar dig om det skulle avvika för mycket från de rekommenderade värdena. Du kan kolla trycket när du vill på tripmätare eller på infotainmentsystemet. Det är också på det en varning dyker upp om det skulle behövas.
Harley-Davidson tar även upp hojarnas nya LED-blinkers som en viktig nyhet, men hur mycket bättre kan de vara än föregångarna?
Men det har faktiskt hänt lite mer med hojarna. Harley-Davidson har finputsat stilen lite och luftventilerna i framkåpan är numera inte svarta utan lackade så att de smälter in på hojen. Samma sak gäller ramarna runt belysningen på Tour-Paken på Ultra Limited och Road Glide Ultra. En annan detalj är att alla tre hojarna nu har de nya, smala primär- och derbykåporna, som gör det lättare för korta personer att placera fötterna stadigt på backen.
CVO Limited 2016
Utöver det som nämnts ovan har det inte hänt så vansinnigt mycket med CVO Limited. Nya färgscheman och nya tankemblem. En ny sadelklädsel, som kombinerar skinn och vinyl, ska ge bättre komfort. I övrigt sitter Harley-Davidsons Airflow-kollektion på hojen som rullar fram på kromade Slicer-hjul. De färgkombinationer du har att välja mellan är; Palladium Silver/Phantom Blue, Carbon Dust/Electric Red Pearl eller Charcoal Slate/Palladium Silver.
CVO Road Glide Ultra 2016
CVO Road Glide Ultra 2016 har en 13,5 tum hög vindruta som minimerar turbulensen runt huvudet. Sadeln och ryggstödets form har optimerats och kärnorna är tillverkad i högdensistetsskum. Även den här hojen rullar fram på Slicer-hjul och här är färgvalen; Ruby Red/Palladium Silver, Stardust Silver/Palladium Silver eller Charcoal Slate/Carbon Dust.
CVO Street Glide 2016
Här har Harley-Davidson verkligen satsat på ljudet. Nej, inte motorljudet utan ljudet från Boom Box-infotainmentsystemet som kan pumpa ut musik via dubbla 300-wattsförstärkare och fyra trevägshögtalare. Även här har Harley-Davidson använt sin Airflow-kollektion men de hjul som hojen rullar fram på heter Aggressor. De färgkombinationer du har att välja mellan är; Carbon Crystal/Phantom Flames eller White Amehyst/Black Licorice Flames tillsammans med en svart motor, eller Atomic Red/Candy Apple Flames eller Black Licorice/Midnigt Cobalt Flames tillsammans med en kromad motor.