Från Honda till Harley-Davidson
(Från BigTwin 9-2016) Hans Wiksten bytte sin Honda Black Widow mot en Dyna Wide Glide CVO och anslöt sig till Harley-Davidson-communityt, ett steg som han inte ångrar.
Jag har stämt möte med Täbybon Hans Wiksten på kajkanten i Djursholm, norr om Stockholms stad, och han kommer rullande på sin fina Dyna Wide Glide FXDWG3 CVO Switchblade 2002, som den heter enligt produktbladet. Hojen är svart med flammor i guld, outlinade i rött. Snyggt!
Hans har inte haft hojen så länge, faktum är att han inte kört Harley-Davison så länge, utan han tog som så många av oss andra omvägen via en japshoj.
– Köpte knarren i fjol, 2015, i april uppe i Hofors. Hade bestämt mig för att byta upp mig från min Honda Black Widow, vilken jag var ohyggligt nöjd med egentligen, och utan att ha låst mig för vilken Harley-Davidson jag ville ha så föll mig denna udda fågel i smaken. Maken till hoj jag köpte knarren av visade sig vara sjömaskinist och han hade bra koll och ordning i garaget. Förtroendeingivande.
Hur kom det sig då att Hans tog det här steget? Jo, han brukar ibland köra med ett gäng poliser som kallar sig Iron Watchmen och speciellt kanske med Peter Lindberg. När Hans antydde att han ville byta upp sig från sin Honda så pekade Peter ut några lämpliga butiker som han kunde vända sig till. Låt oss säga, det var inga Honda-butiker i alla fall. Nu handlade han ju inte hojen i någon butik till slut, men kursen var satt, så att säga.
Två i Sverige
Udda ja, det är ingen vanligt Wide Glide utan en designad av Harley-Davidsons Custom Vehicle Operations, avdelningen som ansvarar för hojarna med lite extra styling, utrustning och kraft. Enligt Hans såldes det bara två sådana här nya i Sverige och Hans vässades raskt av den förste ägaren med ett 1550-kit bestående av bland annat större cylindrar, högkompressionskolvar och en CV44-förgasare. Nu levererar den cirka 130 newtonmeter på bakhjulet, enligt Hans.
– Bytet från Hondan blev en upplevelse. Jämförligen är denna en raket, men man vänjer sig snabbt och skulle egentligen kunna tänka mig mer väghållning och mer motor. Men det funkar mycket bra som det är nu också.
1550-kit luft och buller
Hojen är i stort sett original, som den kom från fabriken, bortsett från 1550-kitet, luft och buller, ett buller som Hans uppskattar.
– Supertrappen gick utmärkt att besiktiga med, för övrigt. Går ju att skruva ner ljudet från brandlarm, enligt en granne, till mer moderat, men visst märks det att den tappar effekt då. Jag är själv dålig på att skruva men håller den gärna hel och ren, måste ju hålla efter allt krom.
Hans försöker använda sin Wide Glide så flitigt han hinner.
– Kör mest till och från jobbet, någon tur med kompisar samt, förstås med stor förtjusning, tillsammans med CCC, Capital Cruise Club.
Capital Cruise Club beskrivs bäst som ett Facebook-community för Harley-Davidson-ägare i Stockholmsområdet som vill ut och köra tillsammans.
Communityt växer stadigt och har idag drygt 200 medlemmar. På forumet planeras hojturer till olika vattenhål eller träffar och de som vill hänger på. I regel utser man en road captain, som ska hålla ordning på flocken, till varje tur. I övrigt är det väldigt kravlöst och opretentiöst men framför allt kul.
Riskerna ökar
I år har det mest blivit utfärder med just Capital Cruise Club i Mälardalen, men Hans skulle gärna göra någon lite längre resa med hojen, kanske till sommarstugan i Skellefteå. Han gillar emellertid inte att köra när det regnar utan kör huvudsakligen när det är vackert väder. Det har inte bara att göra med att det är kallt, vått och att hojen blir skitig. Hans utbildar poliser i bilkörning och vet att riskerna ökar när det regnar. Och så har han familj, sambo och en tioårig son, att ta hänsyn till, även om de både är tämligen förstående när det gäller hans hojintresse.
Ångrar inte steget till Harley-Davidson
Hans är nöjd med sin Harley-Davidson Wide Glide och han ångrar inte alls att han tog steget från sin Honda. Det är väl egentligen bara ett par saker som inte är helt perfekta. Efter att ha skjutsat sambon en gång så konstaterade hon att passagerardynan inte var något för långresor, men det gör inte så mycket för hon är i all fall inte speciellt intresserad av att åka med. Den andra detaljen som är lite jobbig är att hojen tenderar att skrapa i när det svänger. Inte alltid, bara när Hans svänger vänster och bara i rondeller och korsningar.
– Man får anpassa sig och ta det lite försiktigare, konstaterar han.
Hans har inga större planer på att förändra sin Harley-Davidson. 1550-kitet levererar tillräckligt med kraft och utseendet är det bra som den är även om han kanske gärna skulle se att hojen hade ett två-till-två-avgassystem för stilens skull. Det skulle dock kunna innebära tappad effekt, eller åtminstone kräva en del tunande, så det får vara… just nu i alla fall.