En Harley-Davidson med udda racinghistoria
Från BigTwin 1-2022: Med en underbar patina flyger hojen iväg, ett kort gaspådrag får motorn att vråla, leran sprutar högt och ljudet från rören är obeskrivligt. Möt denna unika racer som får de flestas hjärta att slå lite fortare, en ”allt eller inget-racer” med en intressant men osäker bakgrundshistoria.
Det här är en unik hoj och det första som man lägger märke är nog att topparna inte ser ut som på en vanlig VL från 1932. De är specialtillverkade av Andrew Koslow från Chicago, en på den tiden välkänd racingförare. Koslow körde Hill Climb och var framgångsrik och vann flera titlar. På vardagarna jobbade han som ingenjör på Excelsiorfabriken där han bland annat utvecklade ett konverterings-kit så att Excelsiors 750 sidventilare förvandlades till en hoj med OHV-motor, ventilerna flyttades alltså upp i toppen vilket gav motorn mer effekt. Koslow kom snabbare upp på toppen än sina konkurrenter med den modifierade motorn och han blev Hill Climb-mästare på sin Excelsior. Det byggdes 24 hojar med Koslows modifiering och idag lär det endast finnas två kvar som står utställda på Wheels Through Time-museet in Maggie Valley, North Carolina.
Hans Devos, som äger den unika Harley-racern, kan historien om Koslow. Han berättar:
– På grund av den dalande hojförsäljningen…
Vid provkörningen gav startern upp och man provade att putta igång hojen…