Harley-Davidson Fat Bob 2018 provkörd

(Från BigTwin 10-2017) Styvare, lättare och starkare. Den nya softail-familjen är förbättrad på flera avgörande punkter och de är så mycket bättre, på så många sätt. Ramen är naturligtvis den stora förändringen och jag har provkört några av de nya Softail-modellerna. Den första av dem finner du här, nya Harley-Davidson Fat Bob. De andra, Heritage, Breakout och Street Bob kan du läsa om i kommande nummer nu under hösten och senare i vinter.
Då sitter vi här igen. Vi är en grupp mc-journalister från Norden och Beneluxländerna som ska få provköra fyra av de åtta nya Softail-modellerna uppe i bergen en timme utanför Barcelona. Vi är den sista av flera grupper från hela världen som kört runt i trakten de senaste tre veckorna.
Ingen av er läsare kan väl ha missat att Harley-Davidson har presenterat en helt ny Softail-ram och att Dynan helt försvunnit in i den nya Softail-generationen. Det skrev vi om i förra numret.
Project Serengeti
Dagen börjar tidigt på morgonen med en presentation av den nya Softail-familjen och vi får en genomgång av några nyckelpersoner som jobbat med olika delar i ”Project Serengeti”, som de kallade projektet under den hemliga delen av utvecklingsstadiet innan den blev presenterad för allmänheten och journalisterna tidigare i höstas.
Den nya Softail-familjen med åtta nya modeller, plus fyra varianter med 114 kubiktumsmotorer, är det hittills största utvecklingsarbetet H-D genomfört, någonsin. Resultatet är hojar med en helt ny ram med förbättrad Softail-fjädring, nya kraftfullare motorer, avancerad fjädring fram, lättare och snabbare hojar med klart bättre väghållning än tidigare. Designmässigt så finns det stora variationer inom modellfamiljen.
Ansvariga för utvecklingen
På plats från Harley-Davidson var några av de som har varit ansvariga för utvecklingen av de nya modellerna. Det var Kevin Hintz/Senior product manager, Brad Richards/vice president styling & design, och Nik Ellwood/International PR, så vi hade mycket kompetenta killar att ställa våra mestadels relevanta frågor till.
Den nya ramen är runt 15 kilo lättare och betydligt styvare än både den i gamla Softailen och Dynan, och de provkörda hojarna kändes verkligen lättare, speciellt vid baxande vid vändning på smala bergsvägar och vid parkering. Det nya hojstödet fungerar också bra. Motorcyklarna har avgjort bättre köregenskaper än både den gamla Softailen och Dynan. De som tror att de kommer att sakna Dyna-familjen på grund av de goda köregenskaperna, som många uppskattade med just den modellfamiljen, kommer att bli positivt överraskade vid en provkörning. Den vibrationsfria motorn med dubbla balansaxlar är stelt monterad för att, så att säga, bli en del av ramen och på sätt ytterligare ge ett styvare slutresultat.
Ordentlig provkörning
Det här blir ingen djuplodande hojtest utan mer en ordentlig provkörning under bra förhållanden på alla sorters vägar, mestadels kurviga och vackra bergsvägar av god kvalitet. Det vi hade minst av var stadskörning, även om vi körde genom några fina städer och byar ute på landsbygden. Blandningen av de provkörda hojarna var gjord med tanke på de tre olika styrvinklar som finns i familjen, 28, 30 och 32 grader samt några andra parametrar som däck och hjuldimensioner med mera.
Harley-Davidson Fat Bob
Jag, och den grupp av nordiska journalister som jag ingick i, började första dagen med att rulla ut på varsin Harley-Davidson Fat Bob. Den här hojen är väl den som folk har flest och starkast synpunkter på, både positiva och negativa. Vi har redan hört både bu och bä. ”Det är ingen riktig H-D”, har jag hört en del säga. Även jag själv har väl sagt något liknande när jag såg hojen första gången. Andra tycker den är nydanande och ser spännande ut. Det är ett nytt koncept för Harley-Davidson för att locka nya målgrupper, vilket är ett av flera mål och visioner som fabriken har.
Själv såg jag fram emot att testa om den var så aggressiv och sportig som den såg ut. Det verkade vara en hoj som kan köras hårt på utmanande vägar. Hur den ser ut designmässigt är väl upp till var och en att ha åsikter om. Det finns snart en Harley för alla, oavsett av vilken typ av hoj du vill ha. Nya Harley-Davidson Fat Bob lockar säkert en del som tidigare inte kört Harley, de som idag kör sportigare maskiner men ändå dras till varumärket av olika anledningar.
Den härliga motorn
Det första jag märker när vi rullar iväg är inte den nya ramen och dess fördelar utan den härliga 114 kubiktumsmotorn, smidig, stark och helt enkelt grym. Jag har kört 114:an tidigare, men den satt då i de betydligt tyngre touringhojarna. För ovanlighetens skull körde jag utan öronproppar och det funkade riktigt bra eftersom hojen naturligtvis var utrustad med originalpiporna. Ljudet är helt okej ändå i de, i mitt tycke, helt okej 2-1-2-piporna.
Väl ute på vägarna så känner jag direkt att jag sitter riktigt bra. De mid/forward-placerade fotreglagen på nya Harley-Davidson Fat Bob passar mina 180 centimeter perfekt. Jag har en riktigt skön neutral sittställning med mycket bra stöd i sadelns bakdel som gör att jag lätt kan köra länge utan att bli trött.
Krokiga bergsvägar
Farten ökar allteftersom vi lämnar tätbebyggt område och snart kör vi rätt forcerande på krokiga bergsvägar och det här är uppenbart en hoj för aktiv körning. En relativt brant styrvinkel, 28 grader, kort hjulbas och en ny framgaffel gör att det här är en kul Harley att köra på utmanande vägar.
En kollega framför mig fick göra ett snabbt stopp eftersom en lokal förmåga i bil fick för sig att köra ut mellan oss i gruppen. Ett ypperligt tillfälle, enär inte frivilligt, att testa bromsarna. De funkar utmärkt. ABS och dubbla skivor fram samt mycket gummi i marken gjorde inbromsningen odramatisk och säker. Bromsarna testade under verkliga förhållanden, så att säga.
Harley-Davidson Fat Bob skäms inte för sig
Efter ungefär 100 kilometer var det dags att äta lunch och byta hoj med en annan grupp. Att jag hade spenderat hela förmiddagen i en hojsadel kände jag inte av. Jag trivdes mycket bra på den här hojen och för den som inte söker en customhoj så är det här ett H-D-alternativ som inte skäms för sig, tvärtom. Det här en Harley som du kommer att köra hårt och som även fungerar att köra långt med, trots en något mindre tank. Den lägre förbrukningen skall, nåja, ge ungefär lika lång räckvidd som tidigare. Det här är den klart sportigaste och kanske den roligaste att köra i nästa års Harley-Davidson-line-up.