Meet The Gent
(Från BigTwin 6-2017) Det märks att Michael Ojala inte är någon nybörjare när det gäller att bygga hoj. Han har byggt ett antal hojar, dels till sig själv men han har också hjälpt många att uppfylla deras drömmar om en unikt designad hoj. The Gent har Micke byggt åt sig själv.
På Elmia, nu i våras, premiärvisade Michael Ojala sin senaste kreativa skapelse, The Gent. Att han vann customklassen var knappast oväntat, för den här hojen är verkligen en läcker och tidlös skapelse. Den skulle liksom kunna vara snart 100 år men ändå med moderna detaljer. Micke har byggt hojen från scratch och inspirationen kom efter att han sett en gammal Bugatti.
– Den fina gamla bilen var liksom en gentlemans bil för mig och gav inspiration både till designen och namnet.
Från grunden
Micke har alltså byggt hojen från grunden och gjort allting själv, förutom gaffeln där han tog praktisk hjälp av Bamses Custom. Resultatet talar för sig självt, en smäcker hoj med sköna linjer där grunden lades med den egentillverkade ramen. Den gamla bensintanken är så klart modifierad av Micke för de rätta linjer och drivkällan får en att titta till lite extra. Jo, det är en Evo, smart modifierad med kåpor och lack för att få till den där sköna old school-looken. Kraften går sedan via en tvåtumsbelt till en sexväxlad Ultima-låda för att via kedjan landa i det smala 21-tumsbakhjulet.
– Det fick bli ett framhjul även där bak, berättar Micke och menar att han blev mycket nöjd med den smala looken på hojen, särskilt när man kollar på den bakifrån.
”Gammal damcykel”
Både skärmen och skärmstagen är typ ”gammal damcykel” och förstärker den smala looken. Fronten saknar skärm och det är i stället springergaffeln som tillsammans med den fina lyktan som drar till sig uppmärksamhet.
– Det tog mig ungefär åtta månader att bli klar med hojen och för att spara tid tog jag hjälp av Bamses Custom med gaffeln som tillverkade den utifrån mina önskemål. Lyktan med integrerad hastighetsmätare tycker jag passar perfekt och stagen till den ska ju följa hojens linjer.
Diskreta knappar
Styret inhandlades under ett USA-besök och det har försetts med diskreta knappar och handtag. Den råa fjädrade sadeln har ingen stoppning och när vi kollar på den så kommer vi såklart också in på hur hojen är att köra.
– Jag har ju inte hunnit köra så mycket ännu, men den går fantastiskt fint och ligger hur fint som helst på vägen. De båda 21-tumshjulen gör den mycket lättmanövrerad och körställningen känns perfekt för mig. Den låga vikten bidrar också till att den är riktigt rapp, första provturen bjöd på lite ofrivilligt hjullyft, berättar Micke med illa dold förtjusning.
En rolig och kreativ detalj på The Gent är tändningslåset. Istället för ett traditionellt med nyckel har Micke monterat en rfid-mottagare innanför transen. Den aktiverar han med en liten bricka. Startknappen är diskret placerad på andra sidan av hojen med ett knapptryck för att starta och två för att stänga av. Som sagt, moderna detaljer!
The Gent på första plats
Första utställningen gav en förstaplacering. Nu väntar flera utställningar och många tidningar runtom i Europa står på kö för att för göra reportage. Att Micke fått till ett riktigt fint bygge är vi många som tycker. Frågan är hur länge vi får se The Gent här i Sverige?
– Jag har ju planer på att ta över den till USA. Är ju där ibland och har redan en hoj i Los Angeles sedan tidigare. Dels för att ha något att köra på men självklart lockar det att ställa ut även i USA, säger Micke och berättar att han redan vunnit en tävling där med hojen han byggde för tre år sedan, ”Salt Flats”.
– Jag ställde ut bara för kul och var inte ens i närheten av scenen när det var dags för prisutdelning. De kom springande efter mig och sa att jag vunnit! Va? Jag? Ja, så var det och det var ju kul!
Vi gratulerar Micke till ett nytt, grymt fint bygge och önskar lycka till på kommande utställningar!