Mer kraft i 2016 års Softail

Vid sidan av CFO-modellerna finns nu två Softail-modeller i en S-variant, som vässats lite extra. Man har helt enkelt tagit till ett gammalt hotrod-knep, att stoppa i en större motor i ett befintligt chassi. I det här fallet har Softail Slim S och Fat Boy S försetts med den 110-kubiktumsmotor som varit reserverad för företagets CFO-modeller.
– Som våra ingenjörer vet är en av de bästa förklaringsvariablerna för mc-acceleration förhållandet kraft/vikt, förklarar Paul James, Harley-Davidsons chef för motorcykelproduktplanering och fortsätter:
– Det är inget som syns på dynokurvan, men man känner det när man vrider på gasen. Vi har gett våra Softail bigtwin-cruisers mer kraft för 2016 utan att öka vikten, enligt mottot att inte spara på krutet för att ge de prestanda som förarna efterfrågar.
Vi på BigTwin gillar förstås större motorer, men man frågar sig samtidigt om det kanske inte är läge att göra något åt vikten. Harleys är ju inte direkt de lättaste hojarna på marknaden.
Motorerna i Softail Slim S och Fat Boy S levererar upp till 148 newtonmeter i vrid och naturligtvis har moderbolaget i Milwaukee inte nöjt sig med att bra stoppa i en större motor, man har stylat om hojarna också och försett dem med elektronisk farthållare.
Softail Slim S
På Softail Slim S har varenda gnutta krom ersatts med blanksvart lack och de färgkombinationer du har att välja mellan är Vivid Black eller Olive Gold Denim, den sistnämnda med militärinspirerad motivlack på bensintanken.
– Olive Gold-färger och stjärnmotivlackeringen påminner visserligen om de WLA-modeller som Harley-Davidson tillverkade för amerikanska försvarsmakten under andra världskriget, men Softail Slim S är i sjäva verket en hyllning till de ”chops” som gjordes av bikers efter kriget, förklarar Brad Richards, stylingchef på Harley-Davidson.
Fat Boys S
Stylingarbetet med Fat Boy S började lika radikalt som det för Softail Slim S, det vill säga att man ersatte allt krom med svart, men sedan backade man en aning till dess att stilen kändes helt rätt. Fat Boy S är försedd med företagets Screamin’ Eagle Ventilator-luftrenare och den är sänkt så att du bara sitter med ändan 61,6 centimeter ovanför asfalten. De lacker du har att välja mellan är Vivid Black och Denim Black.
Övriga Softail-modeller
Övriga Softail-modeller har också fått en översyn och försetts med Harley-Davidsons 103-kubiktums High Output-motor, som tidigare bara suttit i företagets touring-modeller. Vissa av modellerna finns med farthållare som standard. Det gäller Heritaget Softail Classic och Softail Deluxe, till övriga Softail-modeller finns farthållare som tillval.
Heritage Softail Classic
Heritage Softail Classic har, förutom farthållare och ny motor, fått en ansiktslyftning.
– Du kan dra en rak styling-linje från 50-talets Hydra-Glide-modeller till den nya Heritage Softail Classic, förklarar Rebecca Krueger på Harley-Davidsons avdelning för planering av motorcykelprodukter, och fortsätter: Den nya hojen ser mer ut som originalet, fortfarande nostalgisk men med färre nitar på sadelväskorna, sadeln och ryggstödet och ett nytt tankemblem.
Sadelväskorna har försetts med nya chonchos som matchar den nya tankpanelen och tankemblemet. Dessutom har sadelväskorna en ny inre stödram som ser till att den håller formen bättre. Heritage Classic finns med följade lacker: solid Vivid Black, Superior Blue, Billet Silver och Olive Gold, tvåtons Crushed Ice Pearl/Frosted Teal Pearl i kombination med Amber Whiskey/Vivid Black samt customlacken Purple Fire/Blackberry Smoke i kombination med Cosmic Blue Pearl.