Mickes pålitliga rat bike
Från BigTwin 3-2021: Sedan Micke Strandborg renoverade S&S-motorn i sin hoj, för 16-17 år sedan, har han inte behövt göra någonting mer åt den. Det gäller även den yttre finishen.
Micke Strandborg köpte sin Harley 1998. Då var den utan papper och så ville han inte åka. Han valde den enkla vägen och skickade hojen till Calles Chopperdelar som tog hand om amatörregistreringen. Det mesta som krävdes för att få igenom hojen saknades. 30 000 kronor senare fick han tillbaka hojen i lagligt skick. Lagligheten varade bara ett par år.
I juni 2000 var han på väg till Custom Bike Show i Norrtälje. Som så ofta hade polisen bestämt sig för att stoppa så många hojåkare som möjligt vid infarten för att kolla kolla både nykterhet och hojarnas skick. Vid det laget hade Micke plockat bort ljuddämpning, blinkers, backspeglar och allt annat onödigt. Det blev körförbud och beordrad ombesiktning.
Micke har gjort om hojen en hel del själv, även om den hade ett rått stuk redan från början.
– När jag köpte den var det fyrväxlat, tvåtums öppen belt och kickstart. Den var rätt högkompad…
…jag vägde inte så mycket, så det var hårt att kicka igång den.
Det är ju en cool hoj men den är inte speciellt bekväm att åka långt på.
Läs mer om Micke Strandborgs rat bike-chopper i BigTwin 3-2021! Text & foto: Ulf Engborg