Nya Softail ersätter Dyna 2018
Harley-Davidson har släppt 2018 års modellprogram och som väntat har den nya Milwaukee-Eight-motorn letat sig in i annat än touringmodeller. Det var dock inte i Dyna-modellerna den hamnade, som vi trodde skulle hända. Den serien lyser istället helt med sin frånvaro. Nej, moderbolaget utvecklat en helt ny Softail-ram som tydligen fått ersätta både den gamla Softail-ramen och den i Dyna-modellerna. Kvar från Dyna-sortimentet är bara Street Bob, Fat Bob och Low Rider, och de har nu blivit Softails! Från det gamla Softail-sortimentet hittar vi Breakout, Slim, Fat Boy, Deluxe och Heritage Classic i nya tappningar.
Men innan du som gillar Dyna-modellernas väghållning börjar svära och förbanna tillverkaren så låt oss berätta mer om den nya Softail-ramen. Till den nya ramen hör en ny svingarm vars övre del har kvar sin karakteristiska form som får den att se ut som en hardtail men undre delen är istället rak. Istället för två stötdämpare monterade under hojen har hojen nu en enda stötdämpare liggande under sadeln, med ena änden fäst i övre delen av svingarmen och den andra i hojens ryggrad, det vill säga den nu boxformade del av ramen som fortsätter in under tanken och ansluter till styrhuvudet. Konstruktionen gör den nya ramen sju kilo lättare än den gamla och 34 procent styvare. Det har också gjort att man kunnat dölja kablar inne i ramen.
Den nya stötdämparen jobbar som en konventionell stötdämpare och den placeringem har använts på mängder med hojar med gott resultat. De gamla Softail-stötdämparna var inte bara lite bakvända, de tog upp stötar genom att dras isär, istället för när de tryckas ihop, och returfjädrar när de trycktes ihop, de var betydligt bökigare att ställa in förspänningen på. Naturligtvis kan du ställa in fjäderförspänningen hos den nya stötdämparen men hur du gör det varierar lite från modell till modell. På Slim, Street Bob och Low Rider tar du bort sadeln och använder en stötdämparnyckel för att ändra förspänningen. På Heritage Classic och Deluxe sitter justeringen på samma ställe med är lite mer lättarbetat och på Fat Bob, Fat Boy och Breakout har du en lättåtkomlig ratt på utsidan istället.
Den nya ramen ger Softail-modellerna, och speciellt Breakout, Slim och Deluxe, betydligt bättre markfrigång när du går in i kurvorna så att du kan luta hojen mer innan fotpinnar eller fotplattorna börjar skrapa i. Hojarnas åkkomfort och väghållning har dessutom förbättrats rejält tack vare den nya stötdämparen och dess placering. Heritage Classic och Fat Boy skiljer sig lite, med en lite längre variant av stötdämparen, med en slaglängd på 112 millimeter.
Motorn i de nya Softail-modellerna är Harley-Davidsons Milwaukee-Eight, men de skiljer sig en aning från den som sitter i touringmodellerna. Den i Softail är monterad stelt i ramen och har därför dubbla balansaxlar som balanserar vevaxel och kolvar till 100 procent, men du känner fortfarande pulserna från motorn. Precis som touringmodellerna har Softail-motorn en våtsump. Där oljetanken satt sitter ju nu en stötdämpare. Mellan de främre rambenen sitter nu en diskret oljekylare som ser till att framför allt topparna kan kylas av med sval olja. Standard är M8 107:an men Fat Bob, Fat Boy, Breakout och Heritage Classic kan även fås med en S8-motor på 114 kubiktum. Frågan är nu bara om M8:an är lika trimvänligt som Twincam A.
Läs mer hos Harley-Davidson.