Nytt från H-D – trike, bromsar och välljud
Nyligen presenterade Harley-Davidson modellprogrammet för 2015. Mycket i det var redan känt tidigare, annat var bara rykten men en del är rena nyheter.
Den största nyheten inför nästa år måste sägas vara den nya trikemodellen Freewheeler, en smidigare modell med mer atityd än den Tri-Glide-modell som kom förra året. Freewheeler har ett tolv tum hög aphäng, högre än på någon annan H-D-modell, bobtail-skärmar, dubbelhalogenstråkastare, 19-tumsframhjul, ett bagageutrymme med en toppmonterad lucka som öppnas åt sidan, och kaxiga, kromade ljuddämpare som syns bakifrån. För drivningen står en luftkyld High Output Twin Cam 103:a med ett vridmoment på 142 newtonmeter.
Vi som är korta i rocken eller bara vill komma lite närmare marken kan välja någon av H-D:s nya Low-varianter av Electran, FLHTCUL Electra Glide Ultra Classic Low eller FLHTKL Electra Glide Ultra Limited Low. De har en sadelhöjd på 65 centimeter, 4,3 centimeter lägre än standard, en smalare primär, ett styre som hamnar fem centimeter närmare föraren, handtag med mindre diameter, assisterad slirkoppling, ny fästen för passagerarfotplattorna så att dessa kan viks undan ordentligt när man ska baxa runt hojen, samt ett nytt tågrepp på stödet för att detta ska vara lättare att fälla fram. Allt detta gör att en mindre och lättare förare känner sig säkrare på en stor, topptung hoj som Electran.
Softail-modellerna har begåvats med nya frambromsar som bland annat minskar kraften, som du behöver applicera på bromshandtaget vid en inbromsning, med 40 procent. De nya fyrkolvsoken har två 34- och två 32-millimeterskolvar med en beläggning som gör att de glider lättare. Nya bromsbelägg ger högre friktion mot den nya 300-millimetersskivan och en ny huvudbromscylinder med högre utväxling.
2015 års CVO-modeller är FLHTKSE CVO Limited, FLTRUSE CVO Road Glid Ultra, FLSTNSE CVO Softail Deluxe och FLHXSE CVO Street Glide bjuder på allt möjligt i form av extra lull-lull plus maffigare motorer än standardmodellerna. CVO-varianten av Street Glide sticker ut lite extra med ett nytt Boom Infotainmentsystem med dubbla förstärkare, högtalare i sidoväskorna och en uteffekt på 600 watt.
Tyvärr ser det inte ut som om varken Freewheeler eller FLHTCUL Electra Glide Ultra Classic Low kommer till Sverige, men de övriga modellerna gör det.