Vi som jobbar på BigTwin gör inte bara en Harley-tidning, vi kör själva Harleys. Alla har vi olika modeller, olika smak och bygger själva om eller så låter kunniga personer göra det åt oss, precis som många av er läsare.
Björn är chefredaktör på BigTwin och har varit med sedan starten 2006. Han sköter all försäljning, marknadsförning och administration, med mera. Utöver det så skriver Björn reportage och fotograferar en del.
Han körde sin första tunga hoj som 15-åring. Den första egna hojen köptes 1981 och han har kört Harley sedan 2004. I garaget står en hårt trimmad Sportster 2002, ”100 hästar” och en Street Glide 2013 med luft, buller och vridkammar. Tidigare körde han en gammal Electra med en 127:a, ”Captain Slow”, som alltid krånglade. Favorithojen är nog en Road Glide CVO med en 131:a.Mats är BigTwins Art Director och har varit med från starten av tidningen, 2006. Tidigare arbetade han på olika IT-tidskrifter.
Mats jobbar främst med det grafiska, men han har tidigare skrivit allt från nyhetsnotiser och träffreportage till så gör du-artiklar och hojreportage. Han har kört hoj i 25 år och Harley sedan 2002. Han äger för närvarande en customlackad Night Train -02 som är både vässad och har fått bromsar och väghållning uppgraderade plus lite kosmetiska förändringar, en del har han gjort själv, annat har proffs fått fixa till. Hojen har han haft sedan den var ny. Om han skulle byta, så blev det nog till en Street Gilde, men en minimalistiskt bobber skulle också sitta fint som komplement.Ulf Engborg är redaktör på BigTwin. Ulfs reportage i BigTwin har ni kunnat läsa sedan det första numret 2006. Han blev headhuntad av Björn, och på den vägen är det. Ulf fotograferar och skriver om allt från fina hojar till klubb- och verkstadsreportage.
– Jag har kört hoj i 25 år, alltid Harleys av olika slag, utom den första som var en riskokare, men det är preskriberat nu. Eftersom jag kör hellre än skruvar så har jag hållit mig till nya hojar genom åren. Men nu är trenden bruten. Sommaren 2022 hittade jag en Road King -98 med sidvagn, fabriksbyggd. Den hade då gått 375 mil! En gammal hoj i nyskick alltså. Det är ingen racer, men jävlar vad jag trivs med den. Den blir kvar hos mig tills jag fäller ner stödet för gott. Visst ja, jag har ju inget stöd.
Du hittar Uffe på Facebook och Instagram.Tomas Hansson är redaktör på BigTwin. Han kör en Heritage Classic -02 och brukar ansvara för vår Norrlandsbevakning, det vill säga från Uppsala och uppåt. Tomas är även känd för boken Svenska Harley Custom Bikes. Örjan Petersson är BigTwins krönikör och medarbetare i Svriges sydöstra hörn och i Afrika. Han började med att frilansa för amerikansk mc-press redan 1997, men har även hunnit med att skriva och plåta för lokaltidningar och affärspress en hel del genom åren. Han har jobbat för BigTwin nästan från start. Örjan har kört hoj mer än halva sitt liv.
– 1978 står det på körkortet, men om jag inte minns helt fel så fuskades det lite i förväg med den biten också. Första Harleyn köpte jag 89 eller 90.
Hemma i garaget har han en rätt varierad hojsamling: 1971 Järnsportster, 2001 Sportster 1200 med väss., Electra från 1984, Aermacchi Harley 125a från 1978, Buell xb12-bygge med Moheda-ram, Softail Standard 2000 med diverse customtrick, Husqvarna 256:a med skidor och mörkläggningsbelysning, Suzuki GL 1000 med rosa candy 1980-tals customlack och slutligen en stor kartong som ska innehålla en komplett nedplockad snut-bumse från sent 60-tal. De Harleys han en gång köpt bor alla kvar i hans garage.
Det han tycker saknas i garaget är något riktigt udda, en av de elektriska H-D-golfbilarna som rullade inne på Kastrups flyplats, tycker han vore ascoolt, men han har en rejäl fäbless för boardtrackracers från 1910-talet också, så kanske en Modell K-maskin i en boardtrackram…