Road King Special -17 – en färdig bagger
Road King Special 2017 är mer eller mindre en färdig bagger med miniaphäng, förlängda sadelväskor, sänkt profil, mycket svart och naturligtvis den nya Milwaukee-Eight-motorn.
På senare år har Harley-Davidson börjat ta ut svängarna ordentligt och lanserat hojar som varit mer ”färdiga” än tidigare. Det började nog med Sportster Forty-Eight och fortsatte med hojar som Softail Slim och Breakout. Nu har jätten i Milwaukee alltså tagit djärva grepp med en av företagets touringmodeller, Road King, en hoj med rötter som går tillbaka så långt som till 1949 då FL-modellen introducerades.
Road King Special 2017
Road King Special spinner vidare på det här konceptet. Förutom de tekniska förbättringarna, motorn, den nya gaffeln och de nya stötdämparna, har företaget lagt ner stor möda på stylingen. Utöver de förlängda sadelväskorna har H-D monterat bitar som fyller utrymmet mellan skärm och väskor, satt dit ett nio tum högt aphäg, kombinerat blank och mattsvart med minimalt med krom och bytt 17-tumsframhjulet mot ett 19-tums framhjul. Hjulen bygger för övrigt på Harley-Davidsons Turbine-fälgar. En sak har försvunnit, framrutan, som kanske inte riktigt passar in på en bagger.
Så här säger Brad Richards, chef för styling och design på Harley-Davidson, om den nya modellen:
“FL-serien har alltid reflekterat körupplevelsen hos en äkta Harley-Davidson. Genom att byta ut kromet mot svart och sänka hojens profil, har vi förflyttat den traditionella Road Kingen till en ny plats på custom bagger-scenen. Byggd för att köras, och köras hårt är Road King verkligen kraftfull. Precis så som vi har designat den till att vara.”
Färger
Road King Special 2017 kan fås i Vivid Black, Charcoal Denim, Hot Rod Red Flake Hard Candy Custom eller Olive Gold.