Street Rod är tillbaka i en mindre tappning
Nu är Street Rod tillbaka igen. Den här gången i en nättare tappning baserad på Harley-Davidsons Street. Men Street Rod har fått en vässad version av motorn, kallad High Output Revolution X 750, som ger mer vrid i mellanregistret, ett bredare varvtalsregister och mer toppeffekt.
Den körglada Street Roden från förr med Revolution-motor, lite högre markfrigång än den vanliga V-Roden, och centralt monterade fotpinnar. Försvann nästan lika fort som den kom. Modellen levde bara i två år, 2006-2007.
”Street Rodens nya High Output Revolution X 750 har vassare kammar, högflödande toppar, högre kompression och högre till varvet går in på rött. Den fångar din uppmärksamhet. Och vi ville ha ett chassi som matchade, vass väghållning och aggressiv, perfekt för urban ’cut-and-thrust canyon carving’. Dess attityd och relationen mellan sadelpositionen, de tillbakaflyttade fotpinnarna och det breda styret ger föraren full kontroll, berättar Mathew Weber, chefsingejör på Harley-Davidson.
Moderbolaget i Milwaukee har även uppgraderat bromsarna fjädringen och geometrin. Hjulen är nu 17-tumshjul, fram sitter en 43-millimeters upside-down-gaffel med dubbla 300-millimetersskivor, och bak piggyback-stötdämpare. Det är förstås ABS-bromsar som gäller också. Gaffelvinkeln är nu 27 grader jämfört med den vanliga Street 750:s 32 för att göra styrresponsen kvickare. Fjädringsvägen bak har ökats med 31 procent till 117 millimeter och svingen är aningen längre för att göra plats för de längre stötdämparna.
De lackalternativ som du har att välja mellan är Vivid Black, Charcoal Denim och Olive Gold.
Street Rod-motorn
High Output Revolution X 750-motorn är en vattenkyld 60-graders v-motor med en överliggande kam per topp, åtta ventiler. Kompressionen har höjts från 11,0:1 till 12,0:1 och motorn levererar 20 procent mer effekt och 10 procent mer vrid jämfört med den vanliga Steet 750-modellen. Toppeffekten nås vid 8 750 varv per minut och toppvridet vid 4 000 varv per minut. Mesta körglädjen ligger mellan 4 000 och 5 000 varv per minut.
Luftrenaren har blivit större och motorn matas av två 42-millimeters throttelhus. Det huserar fyra ventiler i varje topp och dessa styrs av kammar med högre lyft. Avgaserna passerar ut genom en större och mindre restriktiv ljuddämpare.
Sadeln är omdesignad för att hålla dig ordentligt på plats vid aktiv körning och sadelhöjden är hela 104 millimeter högre än hos Street 750 och hamnar på 757 millimeter. De smidda broms- och kopplingspedalerna är nya liksom fotpinnarna i aluminium och placeringen är sådan att det är lätt att nå backen när du står stilla med hojen. När du kör kan du lägga ner maskinen 37,3 grader åt vänster och 40,2 grader åt höger istället för bara 28,5 grader som tidigare.
Styret är av dragbar-typ och i ändarna av det sitter runda speglar. Du kan välja om du vill att de ska sitta på ovansidan eller undersidan av styret. De är så konstruerade att de viks tillbaka utan att störa ditt grepp, om du exempelvis skulle slå i en bilbackspegen när du kryssar fram i trafiken.
Hjulen är 17-tums gjutna Open Spoke i svart med nya Michelin Scorcher 21-radialdäck, 120/70 R17V fram och 160/60 R17V bak. Frambromsarna består av dubbla 300-millimetersskivor med varsitt tvåkolvsok.
Stylingen går i linje med Harley-Davidsons Dark Custom-linje, mycket svart. Den lilla kåpan är färgmatchad och bakdelen har en ny utformning med bland annat ett perforerat stänkskydd.